Vakantie blog van mama Melina

Op vakantie of naar huis.

Voor ons geen gewone vakantie. Wij gaan naar huis, soort van dan, ons 2e huis.

Eerst even voorstellen. Ik ben Melina (half Grieks- half Nederlands) geboren en opgegroeid in Nederland en getrouwd met Kostas, een Griek, die nu 7 jaar hier in Nederland woont. Jana is dus 75% Grieks en 25% Nederlands. Ze wordt tweetalig opgevoed, ik praat Nederlands met haar en haar papa Grieks.

Wij gaan ieder jaar een maand naar Kreta, ook nu met Jana. Ze vloog de eerste keer toen ze 3 maanden was en nu vlogen we voor de vierde keer. Voor ons dus de normaalste zaak van de wereld. Nee hoor grapje, ook wij vinden het nog steeds spannend. Het humeur van een peuter heb je nu eenmaal niet in de hand. En als mensen al gaan zitten en tegen elkaar zeggen, oh shit we zijn de sjaak (dit is de nette versie) en niet doorhebben dat jij prima verstaat wat hun in het Grieks zeggen, dan wordt de druk nog een beetje opgevoerd. Meestal vliegen we vanaf Eindhoven. Dit is makkelijk qua afstand en een fijn klein vliegveld. Ook wij sjouwen van alles mee, waarvan je achteraf maar 2% gebruikt, maar dat doe ik eigelijk al sinds de geboorte. Gelukkig viel ze al voor het opstijgen in slaap. Na 2 uur geslapen te hebben werd ze vrolijk wakker en heeft ze nog even gespeeld. Een super vlucht dus (laat ik nog maar even zwijgen over de terugvlucht).

We worden opgehaald door mijn schoonzusje en rijden door naar het huis van mijn schoonouders in Arkalochori. Dit is 20 minuten rijden vanaf Heraklion. Het is een klein appartementje op de bovenste etage van hun woning. Na een warm welkom kunnen we aan tafel en krijgen we een maaltijd alsof het Kerst is (wie My Big Fat Greek Wedding heeft gezien snapt wat ik bedoel). Het is tenslotte toch een feestje dat wij er zijn. De eerste paar dagen staan in het teken van familie en vrienden. Iedereen bezoeken en cadeautjes brengen die we voor de kinderen meenemen uit Nederland.

We genieten hier van de kleine dingen. In Nederland moeten we 20 min fietsen voor de kinderboerderij, hier staan de kippen en konijntjes bij Overgrootoma in de achtertuin. Toen ik werd meegenomen door mijn schoonvader om een konijntje uit te komen zoeken wist ik niet goed wat hij bedoelde, of ik wilde het niet weten. Raad maar wat er diezelfde avond op het menu stond.

Vorig jaar was Jana 3 maanden toen we op vakantie waren. Toen was het een huiselijke vakantie met een aantal uitstapjes. Dit jaar wilde ik ook echt een paar daagjes weg, een hotelletje boeken, naar een plaats waar we anders niet komen. Dus na een aantal dagen vertrokken we met de auto naar Chania. Dit is 2,5/ 3 uur rijden maar gelukkig was het die dag minder mooi weer en heeft ze veel geslapen in de auto. We hebben een tussenstop gemaakt bij het Lake of Kournas. Hier kun je met waterfietsen het meer op waar schildpadden zwemmen. Het was erg leuk om daar te waterfietsen en ze keek haar ogen uit. Toen ik haar voetjes even in het water doopte wilde ze niets anders meer (What was I thinking). Wij wilden geen baby overboord dus zijn maar weer snel terug gefietst. Daarna zijn we verder gereden naar het hotel. De volgende dag gingen we naar Elafonissi. Dit is ook 2 uur rijden vanaf Chania, maar zeker de moeite waard. Het is een paradijselijk strand, met roze zand. Die avond kwamen ook mijn schoonzus en zwager over. We hebben de oude stad van Chania bezocht en in een restaurantje iets gegeten. De volgende dag zijn we met zijn allen naar een ander strand gegaan en daarna zijn we weer richting huis gereden.

Vanuit huis maken we ook vaak uitstapjes richting Chersonissos waar veel vrienden van ons wonen. Lekker met de kindjes naar het strand, uiteten en soms zelfs op stap. Woehoe op stap ja! Een van ons blijft dan bij Jana, zodat de ander een gezellig avondje weg kan. En daar heeft deze mama van genoten! Een ladiesnight met een drankje en een dansje! Maar oh die ochtenden dat er om 8 uur weer een meisje recht op in haar bed staat, die waren er vroeger niet.

Ons tweede uitstapje was naar Agios Nicolaos, met een vriendin die daar gestudeerd heeft. Het is een mooi stadje. We hadden een fantastisch strandje gevonden waar we overdag wat verkoeling zochten en 's avonds zijn we de stad ingegaan om een hapje te eten. Gelukkig slaapt Jana heerlijk in haar buggy dus we konden een hapje eten en daarna nog een terrasje pakken voor een cocktail!

De dagen vliegen voorbij (ja ook als je een maand gaat) en aan alles komt een einde. We gaan weer alle opa's en oma's langs. Worden weer volgepropt met eten. Van oma krijgen we mijn favorite maaltijd gemista (gevulde wijnbladeren, tomaten en courgetten). Daarna komt de gekookte runderpoot op tafel, die sla ik netjes af. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Daar ben ik dan weer te Hollands voor.

Voor alle ooms, tantes, mijn schoonouders en wat vrienden geven we een afscheidsbarbeque. Dit zijn vermoeiende dagen. Ik ga met een dubbel gevoel weg. Ergens ben ik blij om naar huis te gaan, maar dit is vooral omdat ik weet dat ik weer terug ga. We weten nog niet wanneer, maar Jana en ik zullen nog een keer deze zomer naar Kreta gaan. Dit maakt het afscheid voor ons weer iets makkelijker. De terugvlucht liep iets minder relaxed en ze heeft helemaal niet geslapen, hoewel ze wel erg moe was. En de tip voor reserve kleding, die is er niet voor niets. Laat ik het daar maar bij houden.

Liefs Melina

Hi, wat leuk dat je er bent!

Life by Nikkie is hét MOMMY LIFESTYLE MAGAZINE waar ik vertel over mijn leven als mama. Sinds 23 November 2016 zijn wij trotse ouders geworden van een prachtige zoon Wess Christiaan. Als firsttime mommy vertel ik graag aan andere mama's (to be) wat mijn ervaringen zijn in alles wat te maken heeft met baby, mama en gezinsleven. En niet alleen ik wil graag mijn verhaal vertellen, maar ook andere mama's delen graag hun verhaal en ervaringen!

Ik hoop je samen met de andere mama's te kunnen inspireren om vervolgens snel weer terug te komen!! Ben je benieuwd en wil je graag nog meer zien? Kijk dan ook even op mijn Instagram account en volg @lifebynikkie.nl of like mijn Facebookpagina & wie weet tot snel!!

Disclaimer

Alle foto's en teksten zijn eigendom van Life by Nikkie. Deze mogen zonder toestemming niet overgenomen worden.