Vakantie blog van mama Samantha

Ik ben Samantha 29 jaar en sinds december 2012 mama van Luca en sinds augustus 2014 ook van Xavi. Ik ben samen met vakantieliefde Eldimar sinds 2002. Ja je leest het goed, dit jaar 15 jaar samen, en voor de snelle rekenaars, ja ik was 14 ;)

Vakantie is voor ons iets waar we altijd enorm naar uitkijken en aangezien we allebei opgegroeid zijn met kampeervakanties kiezen wij hier meestal zelf ook voor. Wel iets luxer als vroeger, want met die toiletrol richting de toilettten is dan weer niet zo ons ding. In een stacaravan (met airco) is het prima te doen en onze vakantie begint voor ons al zodra we de auto in stappen. Gelukkig zijn onze kinderen wat dat betreft heel makkelijk en reizen ze zonder al te veel mopperen met ons mee.

Vorig jaar zijn we naar Altomincio family park aan het gardameer geweest. Dit is ons zo goed bevallen dat we al snel besloten hadden om weer terug te keren naar Italie, en dit keer Toscane.

Aangezien altomincio geweldig was voor de kids viel onze keuze al snel op Park Albatros, aan de kust, lagune zwembaden en van dezelfde eigenaar als Altomincio. Moest goed zijn ☺ (en dat was het)

Luca is nu nog 4 jaar en dus nog niet leerplichtig, dat is fijn want dat scheelt behoorlijk veel geld (en drukte). We konden dus nog lekker in het voorseizoen op vakantie. We hebben 2 weken op park albatros gezeten maar onze vakantie begon al een paar dagen eerder. We hebben het rustig aan gedaan waardoor we nog meer mooie plekjes konden bezoeken.

Onze eerste tussenstop was in de Jura, Frankrijk. Wat een mooie groene omgeving! We troffen het met her weer en hebben 3 nachten op camping domaine de chalain verbleven. Mooie groene camping aan het meer met zwembad. In dit geval heb ik gekozen om te boeken via de camping zelf, een prachtig chalet van alle gemakken voorzien. Heel fijn.

Hier hebben we voornamelijk watervallen bezocht want die zijn er daar genoeg. We besloten om ook Casacades du Herison te bezoeken, een route omhoog langs 7 watervallen. Uiteraard waren we niet in de veronderstelling dat we ze alle 7 zouden zien met 2 kleine kids maar 2 of 3 moest wel lukken toch?! Dat was ietwat overschat, de eerste ging ons goed af dus hop omhoog naar de tweede. Daar dacht onze kleinste man toch net even iets anders over (mama eigenlijk ook, sst ). Na wat gepush en veeeel verontwaardige blikken van andere bezoekers (die vast dachten wat een ontaarde ouders om die kids helemaal mee te slepen) hebben we toch maar besloten om weer terug te keren. Ach we kunnen in ieder geval zeggen dat we er geweest zijn toch ☺ De overige tijd hebben we genoten van het meer, zwembad en de heerlijk croissantjes ’s ochtends want daar kunnen ze in italie echt nog wat van leren ;).

Op vrijdag zijn we door gereden naar Italie en hielden we nog een tussenstop in Sarzana, een plaats in Lugirie dichtbij de italiaanse kust. Dit keer had ik gekozen voor een B&B die ik vond via booking.com. Antico casale, aanrader! Ideale locatie om met kids (of zonder) bijvoorbeeld de plaatsjes in de Cinque terre te bezoeken. Helaas zijn wij hier niet aan toe gekomen maar dit staat zeker nog op onze wishlist. De B&B is gevestigd op een prachtig landgoed en voorzien van appartementen en hotelkamers, een zwembad en een speelgedeelte voor de kids. Het restaurant kan helaas alleen afgehuurd worden voor feesten en partijen dus dineren is er niet mogelijk. (Mocht Eldi ooit nog is voor mij op zijn knieën gaan zou ik het wel weten )

We besloten om naar lerici te rijden om daar een hapje te eten en rond te slenteren. Top idee op vrijdagavond  (niet) ! Blijkbaar is deze badplaats heel populair onder de italiaanse jongeren en was er geen parkeerplaats meer te bekennen. Het zag er overigens wel heel gezellig uit vanuit de auto ;) Uiteindelijk zijn we terug gereden naar Sarzana en hebben we (hoe slecht) macdonals afgehaald en dat op ons terras bij het appartement op gegeten, kids blij, wij blij ☺ lekker italiaans ook ?!

De volgende ochtend na een goed ontbijt zijn we door gereden naar Park Albatros, onze eind bestemming.

Park albatros is een grote camping maar door de vele faciliteiten merk je dit niet (misschien is dit in het hoogseizoen anders) De 5! Zwembaden waaronder 3 lagune zwembaden zijn ideaal met kleine kids. Nergens is het dieper dan 30 cm wat betekend dat de kids veilig hun gang kunnen gaan zonder dat je er constant achteraan moet als ouders. Uiteraard wel onder toezicht vanaf ons ligbedje aan de kant. In de zwembaden zijn heuvels geplaatst waar de kids (en ouders ;) ) lekker op kunnen spelen, ideaal! De zwembaden zijn voorzien van een zachte antislip bodem waardoor ze niet uit kunen glijden of zich zeer kunnen doen. Daarnaast zijn er nog 2 wedstrijdbaden voor als je wel echt een duik wilt nemen. Buiten de zwembaden zijn er nog veel meer leuke dingen op de camping, onder andere een grote speeltuin (met aangrenzend terras), miniclub , een heuze candy shop waar ze onder andere spinnenijs (lees suikerspin) en popcorn verkochten , 2 keer per week markt op de camping , verschillende restaurants , winkeltjes en ga zo maar door ☺ je hoeft je er echt niet te vervelen en als je niet zou willen hoef je niet van de camping af, maar dat was niet ons plan.

Op stap met kids van 2 en 4 kan best wel is een uitdaging zijn maar ik moet echt zeggen dat ze zich voorbeeldig hebben gedragen en het zelfs leuk vonden om op pad te gaan, het is maar net hoe spannend je het voor ze maakt. Een klein leugentje is soms niet erg toch? Zo vertelde we bijvoorbeeld dat in Massa maritima de koning woonde en bezochten wij zijn huis (lees kerk). De koning sliep dus die hebben we niet gezien maar ze waren wel onder de indruk en snapte dat ze heel stil moesten zijn. En waar woont de prinses dan mama?

Voor Sienna hebben we echt een dag uitgetrokken de andere stadjes bezochten we in de ochtend zodat we ’s middags naar het zwembad konden.

Wat een mooie stad is Sienna! Ikzelf was hier al is eerder geweest tijdens een schooltripje maar toen had het blijkbaar niet zo veel indruk op me gemaakt want kon er mij er weinig meer van herinneren (andere interesses waarschijnlijk :D ) Gezellige pleinen en straatjes en een bezoekje aan de “duomo di Siena” mocht natuurlijk niet ontbreken. Kids vermaakten zich ook prima door al het moois wat ze zagen,  grappig om te zien dat een kind op een hele andere manier kijkt dan een volwassene. De mega grote pizza’s voor de ramen, een afvoer die was afschermd door een draak, de duiven die overal een verstop plekje konden vinden en de bergen ijs in de gelatarias. Uiteraard was het proeven van al het lekkers in 1 van de chocolade winkeltjes ook een goede afleiding ☺ De auto parkeerden wij in de parkeergarage net buiten het centrum , parkeergarage Santa Caterina. Handige locatie want door middel van de dichtbijzijnde roltrappen sta je zo in het centrum.

Pisa en Lucca combineerden wij. We zijn eerst naar Pisa gereden om daar even de bekende plaatjes te schieten bij de toren. Het is alleen al geweldig om te zien wat een rare posities mensen aan nemen om de perfecte foto te maken. Uiteraard volgde wij onze vele voorbeelden en deden ook een poging. (nog niet zo makkelijk als je zou denken, wat hebben we gelachen) Toen dat gelukt was zijn we door gereden naar Lucca. Een stadje om verliefd op te worden, heerlijke pleinen, leuke steegjes, veel winkeltjes en een echt Italiaans sfeertje. Genoeg plekjes waar je bijvoorbeeld een lekker ijsje zou kunnen halen. Je leest het goed zou kunnen , ik was zo slim geweest om mijn portomonee in de auto te laten met alle pasjes en het contante geld. Oeps ! Dat werd me niet in dank afgenomen door man en kids. We stonden best een eind van het centrum vandaan geparkeerd dus we besloten om maar gewoon een rondje te wandelen in de mooie stad, en zonder iets te kopen (en eten) weer terug te keren naar de auto. We zullen dus echt nog een keer terug moeten.

Een andere plaatsje met een echt toscaans sfeertje is Volterra. Een aanrader met een geweldig uitzicht, de route er naar toe is al een beleving op zich. Verder bezochten wij nog Bolgheri met de mooie toegangsweg, Piombino met mooi uitkijkpunt over zee, Suvereto met de mooie palmbomen en reden we per ongeluk met de auto door het centrum van Campiglia Marittima. Lees met ingeklapte spiegels door de drukke smalle straatjes van het stadje. Je zag de mensen denken daar heb je weer van die toeristen die geen idee hebben waar ze terecht zijn gekomen. Keren was geen optie dus lief lachen en door rijden dan maar ☺

Van een andere bekende IG’er, misschien kennen jullie knappe Yoes en zijn mama Esther ook wel , die ook dezelfde periode op park albatros verbleven (hoe leuk en toevallig) kregen we de tip om ook nog naar White beach te rijden. Een tropisch wit zandstrand met helblauwe zee in de buurt van Vada. Dit konden we natuurlijk niet weerstaan, even een dagje genieten in tropische sferen. En wat was het mooi! Mooie fotos kunnen maken, heerlijk zand en een geleidelijk aflopende zee waar de kids konden spelen. Helaas liepen er wel heel veel volhoudende verkopers rond, met serieus van alles! Schoenen, hoedjes, zonnebrillen, speelgoed, bikini’s, spinners enz. Nee accepteerde ze niet zo snel dus hier waren we wel even zoet mee. En als je dacht oke van hem ben ik af, dacht diezelfde persoon 10 minuten later dat je nu toch echt wel een hoedje of nieuwe schoenen nodig had.. Buiten de verkopers en het gebrek aan strandtentjes om was het leuk om hier een keer geweest te zijn al was het alleen maar voor de mooie foto’s.

Wij hebben best veel gezien maar een nadeel van de camping vond ik wel de directe omgeving. Alle mooiere stadjes op Piombino na waren toch al snel 3 kwartier rijden vanaf de camping. Zeker om het echte Toscane te zien ben je wel even onderweg. Je moet het dus niet erg vinden om een stuk in de auto te zitten om ergens te komen. ’s Avonds slenteren over een boulevard of een stadje in de buurt is er niet bij, in ieder geval niet dat wij hebben ontdekt. Verder niks geen op of aan merkingen de camping op zich is top en bied meer dan voldoende vermaak.

Wij hebben genoten van elkaar en van het mooie Italie en zijn alweer op zoek naar een nieuwe bestemming voor volgend jaar, en dan wel in het hoog seizoen.. eerst die spaarpot maar weer vullen dus ☺ de eerste werkdagen zitten er alweer op en dan is het weer net of je niet weg geweest bent, gelukkig hebben we de foto’s nog.

Leuk dit met jullie te mogen delen en volg ons op instagram voor meer foto’s en een kijkje in ons leven.

Liefs Samantha

(@samanthavnoord)

Hi, wat leuk dat je er bent!

Life by Nikkie is hét MOMMY LIFESTYLE MAGAZINE waar ik vertel over mijn leven als mama. Sinds 23 November 2016 zijn wij trotse ouders geworden van een prachtige zoon Wess Christiaan. Als firsttime mommy vertel ik graag aan andere mama's (to be) wat mijn ervaringen zijn in alles wat te maken heeft met baby, mama en gezinsleven. En niet alleen ik wil graag mijn verhaal vertellen, maar ook andere mama's delen graag hun verhaal en ervaringen!

Ik hoop je samen met de andere mama's te kunnen inspireren om vervolgens snel weer terug te komen!! Ben je benieuwd en wil je graag nog meer zien? Kijk dan ook even op mijn Instagram account en volg @lifebynikkie.nl of like mijn Facebookpagina & wie weet tot snel!!

Disclaimer

Alle foto's en teksten zijn eigendom van Life by Nikkie. Deze mogen zonder toestemming niet overgenomen worden.